Summa sidvisningar

21 juli 2011

Gäddträskån, Ormsjön och Åheden

Efter Gråträsksjön bar det av efter grusvägar! Målet var Huvåsen - men det blev Åheden. Med under e m + kvällen var Ann-Sofi Levander och Göte Renlund från Arvidsjaur. Det blev massor av snack. Ann-Sofi har arbetat i Arjeplog och Piteå, och är nu socialchef i Arvidsjaur. Göte har bl a sina rötter i Forsnäs, Piteälvens område. Han har ägnat en stor del av sitt liv med försäljning av verktyg och maskiner med utgångspunkt Alingsås. När jag var och visade bilder om förra årets Nasaledsvandring i Arvidsjaur (25 januari) deltog de. Men någon utmärkt gammal sommarled till Piteå från Gråträsk finns inte. Så när vi skulle ge oss av blev tipset att hitta en skogsväg mot Huvåsen. C  a 12 km att gå. Men efter en rastplats och den lilla bron över Gäddträskån glömde jag kontrollera kartan. Det blev högersväng, när vi egentligen skulle ha tagit av på en mindre skogsväg till vänster. Men inte gjorde det så mycket... egentligen. Huvträsket och dess fynd av hållplats kan jag se senare i sommar. Naturen längs med grusvägen till Åheden var så vacker, omväxlande natur. En störtskur kom, men försvann snabbt. Ann-Sofi kunde visa sitt lilla skifte. När vi kom fram till Ormsjön kunde vi grilla.
Var skulle jag övernatta? Under en gran? Gå till Storlångträsk och Norrskensgården! Sagt och gjort, två timmar senare var jag där.
Tack Ann-Sofi och Göte för en trevlig dag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar