Summa sidvisningar

8 oktober 2009

Ska vi ha med några renar på fjället?



Torsdag 21.35
Nu är redigeringsarbetet igång! I en rad har lappar med scener lagts ut på golvet på Peljevägen 12, Anna Svensson, SVT, och jag har planerat för den nya tidslinjen. 58 minuter ska ju ned till 28 minuter, så här gäller det att inte vara ”blödig”. Mitt gamla intro ska bort, in med komprimerat nytt och så ta vara på guldkornen i handlingen. Inget fiske, ingen älgjakt. Ska renarna på fjället vara där? Nja, kanske bara litet. Wow, det ska nog gå! Anna är ett proffs med blick för dramaturgi. Men det roligt av allt är att hon gillar människorna och miljön här i Laisvall. Lunch på Fjällcampen (ärtsoppa och pannkakor) och sedan till Stefan Holm i Arjeplog och hans studio. (Fast Anna var tvungen att kasta sig in på Silvermuseet för att köpa en urfin present först). Hos Stefan kunde vi titta igenom gamla, icke prövade filmbitar. Han har grepp om hela stora materialet och efter bara två timmar lämnade vi över det första uppdraget till honom. Nu ska han göra en filmisk grovskiss.
OBS – den 58 minuter långa versionen ska förstås finnas kvar! Ska fixas till litet bara. Den blir huvudnummer i kommande DVD-box om Laisvall – om allt går väl, peppar, peppar!

Film jag tänkt på idag: Kan doktorn komma? från 1942 och Silverfjället av Eric Forsgren från 1968. Tänk så få filmer som producerats i min hemkommun Arjeplog!
Musik jag tänkt på idag: Vintersaga med Ted Ström (som har skrivit musiken till min film!).
I övrigt sådant som var kul idag: Herta Müller, nobelpristagare som verkar superspännande! Reste med min mamma i Rumänien i somras, bl a i de tysktalande områdena. Ett inspirerande val!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar