Summa sidvisningar

27 juni 2019

Botanik och historia: Besök glaciären Sálajiegŋa torsdag 15 augusti 2019

Riksröse 239 på gränsen mellan Norge och Sverige. Från den här positionen har
man mätt glaciärens utbredning sedan 1807. Bilden från 17 augusti 2017.
Gränssten Norge och Sverige.  Foto © Maria Söderberg













Glaciären Sálajiegŋa – guidad visning med fokus på botanik och historia



Vi finns på plats kl. 12 torsdag 15 augusti 2019 intill glaciären vid Issjön. 

Det här är sjunde året i rad som Magasin Silvervägen arrangerar visning vid denna unika plats i Världsarvet Laponia och i Arjeplogs kommun. Detta gör vi i samarbetar med Arctic Air, Vuoggatjålme. 
Visningen tar ca 1,5 timme. Därefter fikar vi. 
Vi som finns på plats är:
Elisabet Arvidson, Börje Törnberg och Anna Högdahl, Föreningen Pite lappmarks flora och Maria Söderberg, redaktör och fil kand historia.
Pris: 500 kr / person vilket inkl. fika med rejäla mackor med renkött och/eller ost på plats vid glaciärvattnet. Skicka en anmälan om du kommer, senast dagen innan på sms/ring 070 3500555 eller tidigare (innan den 11/8 på maria@midsommarudden.se. Eftersom det är dålig täckning i området och vi är på plats flera dagar innan i ett inventeringsläger, så kan det vara svårt nå oss. Men, det hindrar inte att man kan komma. Vi har alltid med extra fika). Betalning sker via Swish 
123 345 35 94 (Midsummer) eller kontant

Om du undrar: Vi kommer inte att vandra på själva glaciären utan kommer att befinna oss på den södra sidan om vattnet. Beroende på väder kan startpunkten förflyttas en aning, besked lämnas så snart vi / Arctic Air vet på plats samma dag. Ibland har det varit en viss förskjutning i tid, men under alla sju år har ingen visning ställts in. 

Kostnad för övrig resa med helikopter / vandring sker alltså separat från denna avgift som alltså är 500 kr. 

Läs mer om Världsarvet Laponia: https://laponia.nu/

Karta från https://laponia.nu/
























Hur kommer jag hit?

Kom gärna i god tid till Arjeplog och Vuoggatjålme. Eller om du ska gå från den norska sidan, t ex Sulitelma (se karta). Boka helikopter hos Arctic Air i Vuoggatjålme. http://www.vuoggatjalme.se/
Tel 0961-107 15 info@vuoggatjalme.se


Vill du följa med nästa år? 
Den 13 augusti 2020 kommer glaciolog Per Holmlund att delta som guide. Ev. sker någon justering av datum, men det blir denna vecka. 


Ett arrangemang av Magasin Silvervägen i samverkan med 
Föreningen Pite lappmarks flora, Arctic Air och ABF Norr Arjeplog.


Foto © Maria Söderberg

Foto © Maria Söderberg
























1 kommentar:

  1. hej alla i den här bloggen, jag vill tacka Dr jasper doctorjaspermagic@gmail.com den fantastiska trollformleren som hjälpte mig att få tillbaka mitt ex efter att jag blivit lurad av fyra trollformler som påstår sig vara äkta och äkta, jag kontaktade denna fantastiska trollformel på När jag tappade hoppet om att jag inte kunde få tillbaka min man gjorde jag precis som den här mannen bad mig göra och till min stora förvåning händer allt på det sätt som den här fantastiska trollkarlen sa till mig att det kommer att hända. min man som inte har ringt mig den senaste månaden ringde mig precis efter att Dr Jasper Malo förtrollade honom, och jag är verkligen förvånad över att det fortfarande finns bra trollformler som Dr Jasper Malo som är så kraftfulla. Jag är verkligen glad idag över att se min man tillbaka till mig och till och med älskar mig mer än någonsin innan jag träffade honom. Jag kommer inte att förlåta mig själv om jag lämnar den här bloggen utan att tappa e-postadressen till denna fantastiska trollkarl för er som kan behöva hans hjälp att kontakta honom. så här är e-postadressen för denna fantastiska besvärjelse: doctorjaspermagic@gmail.com kontakta henne nu och alla dina problem kommer att vara borta för alltid

    SvaraRadera