Summa sidvisningar

4 juli 2019

Program Bok & Vandring Jäckvik / Jäggeluokta 19-21 juli 2019


Anslut gärna till vår Facebookgrupp för aktuell information om Bok & Vandring! https://www.facebook.com/groups/250662548967217/



































































Program 2019 års Bok & Vandring 

Torsdag 18 juli 2019

08.15
Incheck och avresa kl. 8.30 med Litteraturbuss från Skellefteå.
Från Stieg Larsson till Stina Jackson – guidad tur med författaren
Mikael Berglund och Maria Söderberg. Ankomst till Jäckvik ca kl. 16.
Middag serveras. Återresa till Skellefteå senast kl. 18.
För dig som åker tåg till Jörn kommer vi förbi kl. 9.45– det går bra ansluta här!

12.30
Öppet möte med oss i Litteraturbussen i Arvidsjaur i samarbete
med Arvidsjaur kommun:

Välkommen till Fjälls Pub & Bistro på Hotell Laponia! Här serveras lunch. Författaren Anna Holmström Degerman berättar om sitt författarskap. Extra deltagare: Inträde 100 kr utan lunch. Behöver ej förbokas.

från 18.30 Invigning av den nyrenoverade ångbåtsbryggan i Jäckvik. Grillafton med bl a souvas. Arrangemang av Föreningen Jäckviksgården. Välkommen!

20.00
Trädgården i vårt hjärta. Ingela Bendt, författare och frilansjournalist. Tema ”Trädgård som tillflykt”. Vad har vi trädgården till? Som skydd och vila, som sorgearbete eller som odlingsplats för blommor och grönsaker? Lokal: Kyrkans fjällgård i Jäckvik. Fika.
Samtal med Ulrica Jakobsson, Trädgårdsföreningen i Arjeplog,
om att få rätt saker att växa i arktiskt klimat och att odla sådant
som går att äta. Thomas Öberg beskriver fjällets mest vanliga växter med särskilt fokus på Pieljekaise nationalpark.
Arr. ingår i helgens bokpass. Övriga 100 kr.

För dig som kanske vill ta en sen kvällstur erbjuds en tur till Stiephaltjåkkhå vid Polcirkeln. Avresa kl 21.30. Vill du gå en sträcka längs Kungsleden går den bara några hundra meter från våra lokaler.

23.45
Berättelser på bryggan innan midnatt. Välkommen till ångbåtsbryggan för en stunds korta berättelser. Vill du delta? Kontakta Marianne Hofman / Peder Lundkvist.


Fredag 19 juli 2019

07.30–ca 10.00 
Vandring längs Kungsleden i lugn takt till Pieljekaisestugan, tar ca 1 tim–1,5 tim sträckan är 3 km (ev. fortsätt även till toppen
för den som så vill). Vår ciceron på vandringen och vid stugan är
Thomas Öberg. Vi tar med fika till försäljning. Arrangör Top of Arjeplog.

09.15 
Vi öppnar i Jäckviksgården! Servering. Bokförsäljning.
Den tidigare skolsalen ligger i samma byggnad, som vi nu kallar filmsal.
Program i Filmsalen fr kl. 9.30 – se särskilt program!

11.00–11.30 
Naturtagen – vad är så speciellt med att fotografera i skogen, på fjället eller på myren? Peter Rolén, Arvidsjaur, och Peder Lundkvist, Lövlund i
Arjeplog, försöker besvara besvara frågan i ett santal med Marianne Hofman.

12.00 
Lunch erbjuds på Jäckviksgården i ett arr. med Kraja, Arjeplog.
Pris 100 kr. Exkl. dricka.

13.00–13.30 
Författaren Olivier Truc berättar om sin nya bok Le cartographe des
Indes Boréales
med bland annat avtryck från Nasafjäll. Boken finns
i skrivande stund enbart utgiven på franska, men utkommer säkert
(tror vi) snart på engelska och svenska. Språk: Svenska.

13.40–14.15 
Om att väcka det samiska språket. Peter Steggo, minoritetssamordnare med samisk inriktning i Umeå, och med rötter i Arjeplog, berättar om ett hotat språk. Han beskriver också hur pitesamiskan 2019 får ett eget skriftspråk.

14.25–15.00 
Sara Lundberg, författare och illustratör, berättar om sina böcker.
Hon är ordentligt prisbelönad med bland annat boksviten om
Vita Streck och Öjvind. För boken Fågeln i mig flyger vart den vill
vann hon 2017 års Augustpris.

15.10–15.45 
Gunilla Westergren Johanson, författare från Arjeplog, bosatt i
Helsingborg, berättar om sin bok Våga kärlek. (Författaren håller
även i en Workshop söndag).

16.00–16.30 
Serieskaparen Mats Jonsson, vars släkt har rötter i Arjeplogs kommun, berättar om sitt hantverk. Han är av Sveriges främsta på serieområdet.
En av hans senaste titlar är den hyllande serieromanen Nya Norrland (2017).
från 17.00 Middag 
Jäckviksgården: Vi serverar fem olika sallader (här fins alt.för veg), röding, såser. Pris 150 kr. Dricka säljs separat.

16.45–17.15
Vi uppmärksammar författaren Kurt Salomonson som den 18 juli 2019 fyllde 90 år. Vanda Wallström, Arjeplog, Maria Söderberg m fl berättar minnen och presenterar hans verk.

17.15–18.15
Guidad visning i Jäckvik med Eva-Karin Rosenberg. Vi besöker bland annat Lars Levi Læstadius minnessten. Start utanför Jäckviksgården.

20.00
Avresa till Polcirkeln. Vandring till toppen av Stiehpaltjåhkkå 686 m ö.h. Polcirkeln (25 min med minivan). Start vid Jäckviksgården.
Anmälan samma dag. En fantastisk utsikt väntar efter ca 30 min vandring.

23.45
Berättelser på bryggan innan midnatt.
Välkommen till ångbåtsbryggan för en stunds korta berättelser. Vi lägger ut info vilka som deltar.


Lördag 20 juli 2019 

07.30 07.30–ca 10.00 
Vandring längs Kungsleden i lugn takt till Pieljekaisestugan, tar ca 1 tim–1,5 tim sträckan är 3 km (ev. fortsätt även till toppen för den som så vill). Vår ciceron på vandringen och vid stugan är
Thomas Öberg. Vi tar med fika till försäljning. Arrangör Top of Arjeplog.
Alt. tur till annan topp – mer om detta när vi vet hur vädret är.
Anteckna ditt intresse dagen innan. Gratis skjuts för dig med helgpass.

9.00 
Jäckviksgården öppnar. Servering. Bokförsäljning.
Program i Filmsalen fr kl. 9.30 – se särskilt program!

09.15–ca 10.15 
Guidad visning i Jäckvik med Eva-Karin Rosenberg. Vi besöker bland annat Lars Levi Læstadius minnessten. Start utanför Jäckviksgården.

10.20–11.00
När reportaget om Dan Eriksson, Arvidsjaur, stoppades i Ryssland.
Marianne Hofman, Arjeplognytt.se och Dan Eriksson, berättar om
publiceringen i Independent Barents Observer som fick ryska
myndigheter att agera med censur. Inget tidigare reportage i
Samefolket och i Arjeplogsnytt.se har mött ett sådant rabalder,
men samtidigt blivit så lästa.

11.15–12.00
Jag for ner till bror och Jag for upp med mor.
Karin Smirnoff om sitt författarskap. Hon har tidigare arbetat som
fotograf och journalist, driver bl a en trävarufirma.
I samtal med Maria Söderberg.
från kl. 12.00 Lunch erbjuds på Jäckviksgården i ett arr. med Kraja, Arjeplog.
Pris 100 kr. Exkl. dricka.

12.15–12.50 
Filmaren och konstnären Liselotte Wajstedt (Kiruna/Stockholm) berättar bland annat om sitt filmprojekt Tystnaden i Sápmi. 
Hennes arbeten rör sig ofta i gränslandet mellan dokumentär
och experimentell konstfilm. (Därefter i Filmsalen).

13.00–13.30 
Trädgård som tillflykt. Ingela Bendt, författare och frilansjournalist,
om vad har vi trädgården till? Som skydd och vila, som sorgearbete
eller som odlingsplats för blommor och grönsaker?
I samtal med Thomas Öberg.

13.40–14.15 
Pia Mariana Raattamaa Visén om sin bok Där rinner en älv genom
Saivomuotka by (2019), en släktkrönika om en familj. I samtal med
Mikael Berglund.

14.20–14.50
Sara Lidman (1923–2004): Hon skrev som ingen annan. När hon talade fick
hon alla att lyssna. Men vem var hon? Gunilla Bresky berättar om sin nya
dokumentärfilm (med premiär i höst) om Hjortronlandets Sara.

15.00–15.30 
Nirvanas bulder. Ronald Nystad-Rusaanes, författare / producent för
litteraturfestivalen Det vilde ord i Bodø, berättar om sin bok Nirvanas bulder,
Knut Hamsun og Orienten.
Hamsun räknas som en av 1900-talets mest inflytelserika litterära stilister. Hans författarskap sträcker sig över 70 år och innefattar fler än 20 romaner, en diktsamling, noveller, pjäser, reseskildringar, essäer och debattartiklar i dagspressen. Det stora genombrottet kom med romanen Sult år 1890. Hamsun växte upp i Hamarøy i Nordland. Eftermälet till författarens
arbete och liv har fläckats av hans nazistiska engagemang.

15.45–16.25 
Sigbjørn Skåden, samiskspråkig författare som i år utkom på svenska med Vaka över dem som sover i ett samtal med Mikael Berglund.
”Det är skruvat, våldsamt, kontroversiellt. Och genomgående stilsäkert”.
Therese Eriksson, VK om Vaka över dem som sover.

16.30–17.00 
Författaren Olivier Truc berättar om sin nya bok Le cartographe des
Indes Boréales med bland annat avtryck från Nasafjäll.
Språk: Svenska.

17.15–18.00 
Samtal om varför man skriver böcker, hur en bok kommer till och hur det är att vara författare: Sigbjørn Skåden, Karin Smirnoff, Pia Mariana Raattamaa och Sara Lundberg.
För frågorna & samtalet, insamlade från publiken, svarar Maria Söderberg.

från 18.00 Middag Jäckviksgården: Vi serverar Vi serverar fem olika sallader
(här fins alt.för veg), älgentrecôte. Pris 150 kr. Dricka säljs separat.

19.15 
Fruentimrets försvar – en berättarföreställning om
Hedvig Charlotta Nordenflycht (1718–1763).
Skådespelaren Harleen Kalkat medverkar med sin pjäs.


20.30 Short story / Poetry Cup
Alla kan delta med dikt / mininovell som inte får vara mer än 5 minuter.
Publiken röstar och juryn avgör. Ingen föranmälan. Priser väntar.


För dig som kanske vill ta en sen kvällstur längs Kungsleden eller i en annan riktning – välkommen vandra ut! Avresa kl. 22.00 till ett vandringsområde nära norska gränsen. En extra avgift för transport tillkommer
på 300 kr/person. Guide ingår. Tillbaka ca kl. 00.30. Vi kommer även att kunna hålla en botanisk vandring kl. 22.30 i det sena kvällsljuset med start vid Jäckviks gamla ångbåtsbrygga.

23.45 
Berättelser på bryggan innan midnatt. Välkommen till ångbåtsbryggan för en stunds korta berättelser. Vi lägger ut info om vilka som deltar.


Söndag 21 juli 2019 

07.30–09.30 
Vandring nära Jäckvik längs Kungsleden. Kaffe/mackor vid elden.
Samlingsplats vid bron. Arr. Top of Arjeplog. Alt. vandringar finns.

09.00 
Jäckviksgården öppnar. Café.
Program i Filmsalen fr kl. 9.10 – se särskilt program!

09.30–09.55 
Solens dag. Veckans både första och sista dag.
Vad betyder söndag för dig eller de författarskap som intresserar dig?
Hur påverkar vädret dig? Samtal med Mats Jonsson m fl.

10.00
Workshop med Gunilla Westergren Johanson startar. 
Äger rum i sal BV Kyrkans Fjällgård. 

10.00–10.45 
Guidad visning i Jäckvik med Eva-Karin Rosenberg. Start Jäckviksgården. Turen avslutas vid kapellet. (Den guidade visningen görs vid tre tillfällen under helgen och kan på begäran ev. även göras annan tid än utsatt. Avtalas separat).

10.00–10.40 
Serieskaparen Mats Jonsson berättar om sina projekt.
En av senaste titlar är den hyllande serieromanen Nya Norrland (2017). 

11.00 
Söndagsmässa i Jäckviks kapell med komminister Kristina Andersson.
Jäckviks kapell. uppfördes 1777 i Lövmokk efter en flytt från Silbojokk.
Musik med Grus. (Församlingen erbjuder buss t o r Arjeplog–Jäckvik
denna dag). Skjuts finns även för den som önskar t o r Jäckviksgården – kapellet.


12.00 
Lunch erbjuds på Jäckviksgården i ett arr. med Kraja, Arjeplog.
Pris 100 kr. Exkl. dricka.

12.30 
Annas boklista
Hur hittar man till boken? Bibliotekarie Anna Blomgren berättar om
sin läsning och instagram-kontot Annas boklista. I samtal med författaren Mikael Berglund.

12.50–13.20 
Vad händer på den litterära fronten i Norge? Sigbjørn Skåden, författare, och Ronald Nystad-Rusaanes, författare / producent för Litteraturfestivalen Det vilde ord i Bodø, berättar.

13.25–13.55 Tomas Bresky, författare, om sin nya bok Abed – nio års kamp mot
migrationsbyråkratin. ”Nyansrikt och nödvändigt om flyktingöde",
skrev NSD och Norrbottens-Kuriren som sammanfattade boken med
orden ”Ett humanistiskt manifest”.

14.00–14.40 
Sigbjørn Skåden. Samiskspråkig författare som i mars 2019 utkom
på svenska med Vaka över dem som sover.
I samtal med Mikael Berglund.

14.45–15.15 
Pia Mariana Raattamaa Visén om sin bok Där rinner en älv genom
Saivomuotka by (2019). I samtal med Marianne Hofman.

15.20–15.55 
Jag for ner till bror och Jag for upp med mor.
Karin Smirnoff om sitt författarskap. Hon har tidigare arbetat som
fotograf och journalist, driver bl a en trävarufirma.
I samtal med Mikael Berglund.

15.55–15.58 
Bok och vandring slut för 2019. Avskedstack! Tre minuters summering av
årets Bok & Vandring. För dig som vill stanna kvar har vi flera erbjudanden
om vandring, men även förstås andra sevärdheter.

16.00 Tack för i år! Minivan avgår från Jäckviksgården till Arjeplog och Jörn.
Vi erbjuder skjuts för 400 kr till Jörn och 200 kr till Arjeplog.
Tåget söderut från Jörn avgår kl. 19.10 alt. 23.34.

Restid mellan Jäckvik och Jörn är ca 2 tim. 30 min.


Bild & filmsal, Jäckviksgården

19–21 juli 2019

I Jäckviksgårdens tidigare skolsal visas film och bilder i tre dagar.
Programpunkterna ingår i ditt tredagars (600 kr) alt. dagspass (250 kr).
2 st. Workshop kostar extra 250 kr (lunch och fika ingå i priset).

Fredag 19 juli

09.30–10.00 
Peter Rolén, Arvidsjaur, visar bilder från bl a projekt
som Havsörn, Örn-72, Pilgrimsfalk och Fjällgås.

10.15–10.45 
Film: Silverfjället från 1968 av Eric Forsgren (28 min).

11.30–12.00 
Fångar liv och scener i norr.
Peder Lundkvist, Lövlund i Arjeplog, fotografisk poet, visar & berättar.
Samling av bilder bl a här: www/lundpederkvist.wixsite.com/pederfoto

12.10–13.00 
”Det värsta som finns är naturromantiska texter utan innehåll.”
Thomas Öberg delar med sig av sina bästa informationstips för
att göra naturen tillgänglig. Vi får en snabbkurs i hur man skriver
naturtexter som ”fångar och väcker”. Allt detta till bilder från
hans livslånga verksamhet.

17.00–17.30 
Filmaren och konstnären Liselotte Wajstedt berättar om sitt nuvarande
filmprojekt Tystnaden i Sápmi.

17.40–18.30
Därefter visas hennes film Kiruna – Rymdvägen (52 min) kl. 17.40.
efter en introduktion.
Om filmen: Gruvan gräver ut Kiruna, och staden ska flyttas. Men Kiruna är
någons hem, och minnen. Allt detta kommer försvinna. Tummelisa reflekterar
över hur det känns när allt detta som är hennes bakgrund snart är borta.
Tänkvärt och fint berättat med hög konstnärlig ambition. Filmen väcker
tankar om rötter och tillhörighet, och längtan tillbaka till det som var.

19.00–19.30 
Vildmannen – landskapsvapen för Lappland.
Vad betyder denna symbol? En bildexposé med Maria Söderberg.

Salen är fri för kvällen om någon vill vill visa ex vis bilder eller kortfilm,
hör av er till arrangörerna bara!



Lördag 20 juli


09.10–10.10 
Ta med dig morgonkaffet & delta i samiskt språklabb!
Peter Steggo, minoritetssamordnare med samisk inriktning, Umeå,
berättar om det samiska språken. Till exempel vad som skiljer och
förenar umesamiska, pitesamiska och lulesamiska.
Här får du också en chans att lära dig ett antal samiska ord och vad de betyder.

13.00–13.40 
Filmaren och konstnären Liselotte Wajstedt: Berättelsens kraft.
Exempel från en produktion som ofta rör sig ofta i gränslandet mellan
dokumentär och experimentell konstfilm. Visning av några minuter från
kommande film Tystnaden i Sápmi.
Hennes arbeten rör sig ofta i gränslandet mellan dokumentär
och experimentell konstfilm. (Därefter i Filmsalen).

13.45–14.45 
Filmen Kiruna – Rymdvägen (52 min) av Liselotte Wajstedt (med kort introduktion). 

15.45–16.30 
Hon skrev som ingen annan. När hon talade fick hon alla att lyssna.
Men vem var hon? Gunilla Bresky berättar och visar klipp från sin nya
dokumentärfilm om Sara Lidman. Premiär i höst.


Söndag 20 juli


09.10–10.10 
Ta med dig morgonkaffet & delta i samiskt språklabb!
Peter Steggo, minoritetssamordnare med samisk inriktning, Umeå,
berättar om det samiska språken. Till exempel vad som skiljer och
förenar umesamiska, pitesamiska och lulesamiska.
Här får du också en chans att lära dig ett antal samiska ord och vad de betyder.

10.45–11.45 
Filmvisning: Solens son av Gunilla Bresky. (58 min.)
Om multikonstnären Nils-Aslak Valkeapää – en förgrundsgestalt
inom den samiska kulturen.

12.00–12.30 
Bildvisning. Trädgård som flykt. Ingela Bendt, författare och frilansjournalist,
Vad har vi trädgården till? Som skydd och vila, som sorgearbete eller
som odlingsplats för blommor och grönsaker?

14.00–14.30 
Sara Lundberg, författare och illustratör, berättar om sina böcker
och visar bilder.


Entréavgifter Bok & Vandring


Alla tre dagars seminarier och gemensamma vandringar 600 kr.
En dag 250 kr. Det som tillkommer är Litteraturbuss från Skellefteå och vissa övriga turer med vår minivan/buss. Mat och dryck ingår ej i våra bokpass.
Anmälan via Swish Midsummer 123 345 35 94 eller bankgiro 5056-6181 (ange namn och ort).
Aktuell information: Anslut gärna till vår Facebook-grupp!
Middag 150 kr + dricka
Lunch 100 kr + dricka
Måltiderna serveras vid Jäckviksgården.

Information
producent Maria Söderberg 070 3500555.
maria@midsommarudden.se

Övriga funktionärer:
Marianne Hofman mobil 070 344 20 23
Peder Lundkvist mobil 070 591 57 87
Patrik Lundkvist mobil 070 359 47 11
Ansvarig för mat Lina Appelros
Fredrik Holmström
Mikael Berglund, medproducent för Litteraturbuss mobil 070 332 64 09


Denna version av programmet 15/7 2019.























































































































5 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams. Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han slöt mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavskärare som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollstavarna, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började bo tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett relationsproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
    1) Älska trollformler
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande trollformler
    6) Uppdelningar
    7) Dödsförtroll
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
    via {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  2. Bekins Fd
    Hej tittare, jag heter Bekins och jag delar mitt eget vittnesbörd i verkligheten, min mamma presenterade mig för denna häxdoktor när hon upptäckte att jag inte kunde impregnera min fru efter tre års äktenskap. Jag måste erkänna att detta ledde till så många kaos i vårt äktenskap och ledde till en skilsmässa. Min mamma, han är väldigt andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och lättnad impotensen så att vi kan få våra egna barn tillsammans. Jag avvisade helt och hållet för att det var väldigt olikt mig men det kom till en ponit när jag var tvungen att kontakta honom för att veta vad det innebär och sedan kastade doktorn några kraftfulla trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha varit borta i ungefär sex månader . Jag utförde de nämnda ritningarna noggrant att det som frågades av mig. Nu är vi helt nöjda och denna fantastiska union är välsignad med två vackra munchkin. Efter detta stora mirakel hände och löste helt mina problem. Jag gav ett starkt löfte om att så länge jag lever, kommer jag att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för dem där ute som står inför relationer och äktenskapliga svårigheter bör snabbt kontakta honom utan att tveka och bli ett lyckligt vittne som mig Han botade mig från en impotent man till en riktig man. Här är hans kontakt WhatsApp-nummer: +2348122948392
    Mail: dregwalispellbinder@gmail.com.

    SvaraRadera
  3. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera
  4. hej alla i den här bloggen, jag vill tacka Dr jasper doctorjaspermagic@gmail.com den fantastiska trollformleren som hjälpte mig att få tillbaka mitt ex efter att jag blivit lurad av fyra trollformler som påstår sig vara äkta och äkta, jag kontaktade denna fantastiska trollformel på När jag tappade hoppet om att jag inte kunde få tillbaka min man gjorde jag precis som den här mannen bad mig göra och till min stora förvåning händer allt på det sätt som den här fantastiska trollkarlen sa till mig att det kommer att hända. min man som inte har ringt mig den senaste månaden ringde mig precis efter att Dr Jasper Malo förtrollade honom, och jag är verkligen förvånad över att det fortfarande finns bra trollformler som Dr Jasper Malo som är så kraftfulla. Jag är verkligen glad idag över att se min man tillbaka till mig och till och med älskar mig mer än någonsin innan jag träffade honom. Jag kommer inte att förlåta mig själv om jag lämnar den här bloggen utan att tappa e-postadressen till denna fantastiska trollkarl för er som kan behöva hans hjälp att kontakta honom. så här är e-postadressen för denna fantastiska besvärjelse: doctorjaspermagic@gmail.com kontakta henne nu och alla dina problem kommer att vara borta för alltid

    SvaraRadera
  5. Det här är webbplatsen jag läste om DR ISIKOLO och kontaktade honom för att hjälpa mig få tillbaka min ex pojkvän att gifta sig med mig under förra månaden och jag har kommit tillbaka hit för att skriva om honom. DR ISIKOLO hjälper dig att lösa ditt problem oavsett vad du går igenom. Jag heter Alenka. Att skriva om en trollformler är väldigt konstigt för mig eftersom jag aldrig trodde att jag skulle kunna säga att jag fick hjälp av en trollformler att ta tillbaka min före detta pojkvän efter 3 år utan kontakt. Jag läste om DR ISIKOLO från andra webbplatser och kontaktade honom för att hjälpa mig och på mindre än 48 timmar ringde min före detta pojkvän mig och jag var glad att han vill komma tillbaka till mig. Vi träffades i fredags och han friade till mig. Det var den vackraste ringen. Snälla alla här ute, Kontakta DR ISIKOLO för att lösa ditt problem åt dig och göra dig nöjd med din relation som skadar dig. Kärlek är den bästa känslan som någonsin upplevts. Maila honom på: isikolosolutionhome@gmail.com eller hans WhatsApp/Viber honom på: +2348133261196

    SvaraRadera