Summa sidvisningar

16 juli 2013

Sommarfotokurs med Johan Fjellström

Erbjudande för Dig som
vill fotografera mer och bättre!


Sommartips! Biografen Arjeplog fredag 19/7 kl. 17.00
Johan Fjellström, fotograf i Arjeplog, berättar till egna bilder
(45 min). Entré 30 kr inkl. kaffe & kaka.


Magasin Silvervägen erbjuder fotokurser till Dig i sommarens vackra ljus vid Polcirkeln! Introduktion och konkret vägledning första kvällen, nästa dag fördjupning. Två övernattningar på fint hotell i Arjeplog ingår. Minst fyra personer.  2 850 kr/person. Diskussion om bilder och resultat visas av/med deltagarna på Biografen.
Kurs tillgänglig under perioden 18/7–16/8 2013. Även 2014. Tips! Boka in några dagar redan nu för nästa sommar.

Information & bokning: Maria Söderberg 070 3500555
info©mariafoto.se 
www.midsommarudden.blogspot.se

Arjeplogs meste fotograf

Från Magasin Silvervägen 2013: 

Hans bilder går att hitta världen över och han har arbetat som fotograf i flera länder. Men det är hem till Arjeplog som han ständigt återvänder. Det var här han tog Bilden med stort B. Den med 36 älgar på. 
– En drömbild för en fotograf, säger Johan Fjellström.

Få, om ens någon nu levande person i Arjeplog, är lika starkt förknippad med kameror och foto som Johan Fjellström. Och det är inte så konstigt. Han har hållit på med detta sedan han var barn.
– Jag var säkert en plåga för min bror som hade fotoateljé. Jag fick inte vara själv i mörkrummet, men en kväll varje vecka spela-de han bridge, och då passade jag på... jag förstörde mycket, eftersom jag inte visste hur jag skulle göra, men till slut så blev det bilder.
Johan minns också hur han redan som sjuåring började arrangera bilder.
– Jag klättrade upp på ett tak, och mina kompisar fick posera nedanför på gräsmattan. 
Några tankar på att jobba som fotograf hade Johan Fjellström inte som barn. 
– Nej, jag skulle bli veterinär. Det var nog när jag gjorde lumpen som jag såg möjligheterna att tjäna pengar på foto. Men det var också där jag gick miste om mitt livs affär, jag skulle få köpa en Leica-kamera med Tre Kronor för nästan ingenting, men jag tog den aldrig. Idag är en sådan värd massor av pengar.
Johan till Israel för att arbeta på kibbutz. Där blev han mästare i apelsinplockning, och träffade sin Illona. Hon kom från Sydafrika. Johan ville förstås åka dit.
– Jag tog en bild på Illonas systers barn, och gjorde en förstoring. Och sen tog allt fart.

Efter fem år i Sydafrika kom Johan och Illona tillbaka till Arjeplog. Han fick arbete på Piteå-Tidningen. Som pressfotograf har han besökt i stort sett varje by och varje gård i Arjeplogs kommun. Han jobbade också som filmfotograf för SVT under en period. 1990 sade han upp sig från PT, för att satsa på eget företag, LILAB, tillsammans med Illona. 
Och fotograferandet har alltid varit en av huvudverksamheterna i LILAB. Familjebilder, bröllop, ID-foto, skolkort och naturligtvis en hel del uppdragsfotografering inom bland annat biltestverksamheten.
På senare tid har Johan Fjellström också börjat hålla uppskattade och välbesökta fotokurser, i Arjeplog och i Stockholm.
– Det här med utbildning är nog det jag tycker är allra roligast idag. Men jag har alltid kameran med mig, jag är en gatufotograf som älskar att fota människor. Och jag tycker mycket om utmaningar, krångliga uppdrag, när man måste tänka till, planera och fundera inför fotograferingen. Johan Fjellström var en av de som jublade vid övergången till digital kamera. Hans jobb blev oändligt mycket enklare när han 1999 köpte sin första digitalkamera, en Nikon 2 MP.
– De flesta mobiltelefoner idag är bättre än den... Men det var en dröm, det var underbart att börja jobba digitalt. Folk pratar nostalgiskt om mörkrumsarbete som något romantiskt, och så kanske det var för vissa. Men för mig, som hade det som jobb, var det slitsamt och slabbigt. Nu går allt snabbare, jag sitter bekvämt vid en stor dataskärm och har tillgång till verktyg och möjligheter som är långt bättre än i ett mörkrum. 

Av Marianne Hofman 2013 (text och bild) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar