Summa sidvisningar

18 juli 2011

Märkliga stenar vid Fastepuolda

Vid Fastepoulda l?ngs med den gamla Nasaleden ligger m'nga m?rkligheter. N'gra hundra meter fr'n mitt nattliga sovst?lle, en jaktkoja, ligger en stenkonstruktion. Vem flyttar dit s'dana tunga block? Och n?r? Det ligger n?ra till hands tro att det ?r en gammal offerplats eller en grav. Inte l'ngt ifr'n den finns f'ngstgropar. Mina medvandrare Annika Lidstr!m och Anders Wikstr!m kunde inte minnas att man gjort n'gon arkeologisk utgr?vning. Under vandringen idag s?g vi m'nga tr?dmarkeringar f!r lSeden. ?ven den ber!mda ur'ldriga suptallen. Sista tv' timmarna gick vi fel i myrmarkerna ovanf!r Pjesker. Tungt! Men nu pustar jag ut i Pjeskers gamla skola. Tv?ttanget kl?der och duschat hett. Mina medvandrare har 'kt tillbaka till Arvidsjaur och imorgon ska jag utforska Pjesker! Undrar bara om de dyngsura k?ngorna torkat till dess?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar