Summa sidvisningar

11 juli 2010

Nasaleden - Boliden

Igår tittade jag upp mot kanten av den nya Hötjärnsdammen nära Boliden och tänkte: Nej, nu är det dags för vila! Tack och lov fanns det ett rum kvar på Annexet i Boliden, en gång i tiden av del av det s k Brukshotellet i Boliden.
En annan anledning till utmattning var leden, leden... var skulle de vackra brandgula markeringarna nu ta vägen? Nasaleden försvinner in i ett stort sandmagasin. Men Anders Björck ska snart hjälpa mig, en av de som arbetat med projektet Nasaleden (se gärna deras hemsida: www.nasaleden.com).
Annars har jag en en boklig guide med mig. Det är Per Andrés initierade bok "Nasafjällsvägen 1771-1810" - del sträckan Skellefteå - Glommersträsk. Boken trycktes 1987. André var revirförvaltare för domänverkets skogar i Skellefteåområdet och historiskt engagerad. Och nu tar jag hjälp av hans kartläggning fam till Forsbacka. Sedan tar leden slut! Därefter får jag trixa mig fram till Skellefteås centrum Kanske till kyrkan? Det var ett landmärke för leden på 1700-talet. Enligt domboken från Arvidsjaur 1772 anmäldes en väg från Avaviken till just Skellefteå kyrka. Anledningen var just transporterna från Nasafjäll.
Det är varmt idag, soligt. Blir en varm vandring. Men så roligt vara nära målet!
PS.
Det har inte funnits mycket till Internet under resans gång, kunde dessvärre inte koppla upp mig från min nya mobil. Min Nasaledsblogg blev lidande av detta, men jag ska göra en trycksak av vandringen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar