Summa sidvisningar

5 juli 2010

Nasaleden 2010 - Hornavan

Program finns här: http://midsommarudden.blogspot.com/2010/06/nasaleden-2010.html

Jäckvik 6:30. Snart dags att äntra båten med Karen Ingebrigtsen som kapten! Nu ska hela Hornavn, mer än sex mil lång och Sveriges djupaste insjö, avverkas. Mitt på dagen blir det ett stopp i Laisvik.
Sedan i fredags har jag besökt Nasafjäll, vandrat ned till sjön Sädvajaure. Tyvärr fanns noll nätåtkomst längs med hela sträckan. När jag sedan övernattade i stugbyn Silverhyttan i Ballastviken var Internet så seg... det tog 20 minuter att bara få tillgång till en länk.
Vandringen från Nasafjäll bjöd på bästa möjliga väder. Klarblå himmel, lätt vind och sol, sol. Absolut kalfjäll så långt ögat kunde nå. Det tog fem timmar innan jag skymtade några vandrare på leden; ett ungt par med hund. Då hade jag just tagit två dopp i en liten sjö. Det märkliga var att det kändes varmt - trots snö och is som låg kvar i ena kanten.
Själva gruvområdet på fjället såg lika övergivet som jag minns det. En "fjällöken", som min bokliga gruvguide Janrik Bromé, beskriver det. "Alltför barbariskt", sa bergmästaren Lybecker på 1630-talet. Här finns inte ens en buske. Området ligger på tusen meters höjd. Slagghögar, renstängsel runt de största - mest djupa - orterna. Men kokhusets stenar från 1600-talet hade ytterligare ramlat ned. Begravningsplatsen, Sveriges högst belägna, där ett 15-tal (ungefär, ingen vet) begravts låg i respektfull frid. Kyrkklockan, en triangel c a 70 cm stor, satt fortfarande kvar på sin träpåle.
Bilder från besöket går inte publicera nu, men de kommer!
Och vandringen? Efter 13 timmar kom jag fram till Guijaure, slog upp mitt lilla enmanställt nedanför fjällstugan. Inget liggunderlag, men sov som en stock till halv nio. Enda gången min sömn avbröts var av ett kort regn. Minns att jag bara vände mig om och tänkte "det går över".
Nästa dag väntade guidad visning i Silbojokk, den gamla hyttan. Det kräver ett eget kapitel. Liksom det spännande mötet i Jäckvik igår eftermiddag och kväll.
Nu väntar Karen vid båten! Mot Arjeplog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar