Summa sidvisningar

9 oktober 2009

Ett mejl till Filmpool Nord















Hur börjar ett filmprojekt?
Den 12 oktober för fyra år sedan skrev jag så här till Per-Erik Svensson, nästan den ende som jag kände till litegrann i Luleå från slutet av 1970-talet. Och 1993, när han arbetade på länsstyrelsen, hade vi haft kontakt om gruvdokumentation. Nu var Per-Erik VD för Filmpool Nord. Och året innan hade jag haft en lång intervju i telefon med honom i temat ”hur man lyckas i Norrbotten”. Så det blev ett mejl den 12 oktober 2005:
”Grattis till alla framgångar! Och tack för samtalet förra året om Norrbotten. Jag har ju inte sysslat så himla mycket med ämnet, men jag använde några citat av dig i diskussionen. Men - Laisvallgruvan! Kom just därifrån och nu sitter jag i Stockholm igen. Tänker på vad jag borde göra med 7 timmar film - bara rakt av! - som jag tog vid nedläggningen för fyra år sedan. Det ENDA som har filmats av arbete under 60 år (annat än korta nyhetsinslag förstås, men de är sällsynta). Nu tänkte jag klippa ned detta och funderar gå vidare.”
Svaret kom snabbt: ”Möjligtvis kanske vi kan hjälpa dig och medverka i projektet. Men det måste förstås finnas en idé till vad du vill göra.” Och så fick jag en avgörande kontakt med Sirel Peensaar-Miell, kort- och dokumentärfilmskonsulent. Det tog inte lång tid så skickades jag på en filmmanuskurs utanför Luleå. Här fanns en hel grupp engagerade dokumentärfilmare! De flesta var mycket erfarna och jag försökte testa min idé med en dokumentärfilm. Nedläggningen av gruvan var snart slutförd. Det mest spännande skulle bli sprängningen av betonglaven, 86 meter hög. Det var den som skulle bli fokus! Filmgurun David Wingate lotsade igenom min skiss första gången. Och – kan man tänka sig, hans struktur håller ännu. Tillsammans pekade vi ut tre parallella handlingar i filmen:
Sprängningen, Madeleines historia och gruvhistorien skildrat uti från min utgångspunkt. Det intressanta var att just ”Sprängningen” snabbt utvecklades till gestaltas utifrån en person: Mikael Rungdahl. Filmmanuskursen blev ett startskott.
Och här firade jag min födelsedag den 22 mars 2006! Not bad! På bilderna sitter jag tillsammans med David Wingate och i handen håller jag en present av Staffan Nygren, en tulpan. Janus Matz, filmare från Danmark, öppnar en flaska champagne.
Läs mer om Filmpool Nord här: www.fpn.se och SOURCES2 här: www.sources2.de
Två av deltagarna under filmmanuskursen i Luleå var Hilde Korseth från Norge och Dmitri Ischenko, Ryssland. De gjorde filmen ”From Vardø With Love”. Den blev klar i november 2006. Imponerande! Se här:
http://www.nfi.no/english/norwegianfilms/show.html?id=912

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar